Łódź 07.02.2026, g. 18:00
od 30.00 pln
Kto ma prawo mówić w imieniu natury? I co się dzieje, gdy język zwierząt próbuje przebić się przez hałas ludzkich interesów? „Prowadź swój pług przez kości umarłych” – sceniczna adaptacja na podstawie nagrodzonej Międzynarodową Nagrodą Bookera powieści Olgi Tokarczuk to thriller ekologiczny i przypowieść o odpowiedzialności i widzialności: o tym, kogo w świecie słychać, a kto wciąż jest systemowo zagłuszany.
W centrum opowieści stoi Janina Duszejko - samotniczka, astrolożka-amatorka, uparta rzeczniczka „braci mniejszych”. Zimowe odludzie, seria zagadkowych zgonów i społeczność, w której łowiecki rytuał miesza się z lokalną polityką, tworzą ramę kryminału. Ale to tylko pierwszy plan. Pod spodem rozgrywa się dramat etyczny: o empatii przekraczającej granice gatunku, o prawie i bezprawiu, które nie zawsze pokrywają się ze sprawiedliwością.
Twórcy i twórczynie spektaklu patrzą na świat oczami Janiny Duszejko i zmieniają utarty podział „ludzie i zwierzęta” na jedno słowo: Istoty. Gdy zmienia się język, zmienia się też to, co wolno - i komu.
Spektakl dla widzów +15. W spektaklu pojawia się nagość
W centrum opowieści stoi Janina Duszejko - samotniczka, astrolożka-amatorka, uparta rzeczniczka „braci mniejszych”. Zimowe odludzie, seria zagadkowych zgonów i społeczność, w której łowiecki rytuał miesza się z lokalną polityką, tworzą ramę kryminału. Ale to tylko pierwszy plan. Pod spodem rozgrywa się dramat etyczny: o empatii przekraczającej granice gatunku, o prawie i bezprawiu, które nie zawsze pokrywają się ze sprawiedliwością.
Twórcy i twórczynie spektaklu patrzą na świat oczami Janiny Duszejko i zmieniają utarty podział „ludzie i zwierzęta” na jedno słowo: Istoty. Gdy zmienia się język, zmienia się też to, co wolno - i komu.
Spektakl dla widzów +15. W spektaklu pojawia się nagość
Łódź 07.02.2026, g. 19:00
od 40.00 pln
OLEANNA
o spektaklu
John to wykładowca uniwersytecki, który za chwilę ma otrzymać nominację profesorską. Carol, jego studentka, skarży się na problemy ze zrozumieniem wykładów i książki Johna. Z początku banalna rozmowa przybiera nieoczekiwany obrót i przeradza się w konfrontację pełną niedopowiedzeń i domysłów – pojedynek w trzech aktach, w którym bronią są słowa, wzajemne podejrzenia, ironia, sarkazm i emocjonalny szantaż. Jak daleko posuną się bohaterowie by wyjść z tego starcia zwycięsko?
W 1852 roku norweski skrzypek Ole Bull zakupił połacie ziemi w Pensylwanii, a nowo powstałą wioskę nazwał „Oleana”. Miejsce miało być krainą mlekiem i miodem płynącą, obietnicą urodzaju i przyciągającą imigrantów ze Skandynawii. Okazało się jednak niezdatne do życia, a prawie 700 mieszkańców po roku rozpierzchło się po innych częściach Ameryki. Pamięć o śmiałym pomyśle skrzypka przetrwała jedynie w satyrycznej pieśni, po czasie przemianowej na „Oleannę”, wyśmiewającej próbę stworzenia idealnego społeczeństwa na nowym kontynencie. David Mamet zapożyczył tytuł, nawiązując do utopii – atrakcyjnej wizji świata, niemożliwej do spełnienia. Rzeczywistości, w której wielkie obietnice i nadzieje niszczeją pod naporem iluzji i kłamstw.
David Mamet – uznany na świecie dramatopisarz, scenarzysta i reżyser teatralny oraz filmowy. Uhonorowany został m. in. nagrodą Koła Krytyków Dramatu w Nowym Yorku za „American Buffalo” oraz nagrodą Pulitzera za „Glengarry Glen Ross”. W 1993 r. był nominowany za „Oleannę” – dramat o światopoglądowych różnicach, systemowej sile nacisku, ale przede wszystkim o nieustannie aktualnym obliczu skandalu – do nagrody Drama Desk Award.
Premiera na Małej Scenie Teatru 28 maja 2022 r.
czas trwania spektaklu: 85 minut (bez przerwy)
o spektaklu
John to wykładowca uniwersytecki, który za chwilę ma otrzymać nominację profesorską. Carol, jego studentka, skarży się na problemy ze zrozumieniem wykładów i książki Johna. Z początku banalna rozmowa przybiera nieoczekiwany obrót i przeradza się w konfrontację pełną niedopowiedzeń i domysłów – pojedynek w trzech aktach, w którym bronią są słowa, wzajemne podejrzenia, ironia, sarkazm i emocjonalny szantaż. Jak daleko posuną się bohaterowie by wyjść z tego starcia zwycięsko?
W 1852 roku norweski skrzypek Ole Bull zakupił połacie ziemi w Pensylwanii, a nowo powstałą wioskę nazwał „Oleana”. Miejsce miało być krainą mlekiem i miodem płynącą, obietnicą urodzaju i przyciągającą imigrantów ze Skandynawii. Okazało się jednak niezdatne do życia, a prawie 700 mieszkańców po roku rozpierzchło się po innych częściach Ameryki. Pamięć o śmiałym pomyśle skrzypka przetrwała jedynie w satyrycznej pieśni, po czasie przemianowej na „Oleannę”, wyśmiewającej próbę stworzenia idealnego społeczeństwa na nowym kontynencie. David Mamet zapożyczył tytuł, nawiązując do utopii – atrakcyjnej wizji świata, niemożliwej do spełnienia. Rzeczywistości, w której wielkie obietnice i nadzieje niszczeją pod naporem iluzji i kłamstw.
David Mamet – uznany na świecie dramatopisarz, scenarzysta i reżyser teatralny oraz filmowy. Uhonorowany został m. in. nagrodą Koła Krytyków Dramatu w Nowym Yorku za „American Buffalo” oraz nagrodą Pulitzera za „Glengarry Glen Ross”. W 1993 r. był nominowany za „Oleannę” – dramat o światopoglądowych różnicach, systemowej sile nacisku, ale przede wszystkim o nieustannie aktualnym obliczu skandalu – do nagrody Drama Desk Award.
Premiera na Małej Scenie Teatru 28 maja 2022 r.
czas trwania spektaklu: 85 minut (bez przerwy)
